Monday, September 3, 2012

JPJ Sita 6 Van

KANGAR 30 Ogos - Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Perlis menyita enam buah van penumpang yang menggunakan nombor pendaftaran negara Thailand sepanjang operasi penguatkuasaan sempadan yang diadakan di Jalan Kaki Bukit-Wang Kelian, Padang Besar, dekat sini hari ini.

Pegawai Perhubungan Awamnya, Mohd. Tarmizi Ghazali berkata, van yang ditahan itu dibawa ke ibu pejabat JPJ negeri di sini kerana tidak memiliki permit masuk untuk membawa penumpang di negara ini.

Beliau berkata, van itu ditahan ketika dalam perjalanan masuk dari negara jiran menuju ke Kangar.

"Kesemua pemilik van dikenakan kompaun RM300 setiap seorang dan kenderaan itu dilepaskan selepas bayaran dibuat bagi membolehkan penumpang dihantar ke destinasi masing-masing," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata, operasi tersebut yang bermula kira-kira 8 pagi sehingga 12 tengah hari itu juga mengesan lebih 10 kesalahan yang dilakukan para pengguna jalan raya.

"JPJ turut menahan tiga buah kenderaan tempatan yang didapati melakukan pengubahsuaian tangki tambahan dipercayai bagi menjalankan aktiviti penyeludupan bahan bakar ke negara jiran," ujarnya.

Menurutnya, pemilik kenderaan terbabit diarah membuang tangki tambahan tersebut dan kenderaan mereka dikehendaki menjalani pemeriksaan di Puspakom Sdn. Bhd.

No comments:

Post a Comment