Tuesday, November 9, 2010

Kerajaan Negeri Buat Persediaan

KANGAR – Kerajaan Negeri Perlis mengambil langkah persediaan awal menghadapi kemungkinan berlaku banjir gelombang kali kedua.

Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu berkata, antara langkah itu ialah dengan tidak menghabiskan stok bekalan yang disumbangkan pihak tertentu kepada bilik gerakan banjir di sini.

Menurutnya, setakat ini, pihaknya masih aktif mengedarkan bantuan dan sumbangan kepada semua mangsa banjir di negeri ini sama ada yang berpindah ke pusat pemindahan atau yang menumpang di rumah saudara.

“Sehingga kini, agihan bantuan dan sumbangan masih aktif dilakukan sukarelawan banjir berasaskan bekalan yang ada.

“Bagaimanapun, kita akan menyimpan sebahagian daripada stok bekalan yang ada sebagai persediaan menghadapi kemungkinan berlaku gelombang kedua nanti,” katanya selepas melancarkan Tabung bantuan bencana banjir Negeri Perlis 2010, di Kompleks Dewan Undangan Negeri (DUN), semalam.

Hadir sama, Speaker DUN, Datuk Yazid Mat dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Azizan Abd Hamid.

Md Isa berkata, kutipan dari tabung bencana itu sebagai persediaan menghadapi kejutan banjir untuk masa depan.

Katanya, semua pihak termasuk ketua jabatan, Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Kampung (JKKK), pemimpin masyarakat dan badan sukarela harus mengambil inisiatif melancarkan tabung berkenaan di peringkat masing-masing yang hanya akan dipusatkan di bawah satu tabung bantuan bencana banjir 2010.

Orang ramai yang ingin menyumbang boleh terus menyumbang ke nombor akaun 09020004202051 atas nama Bendahari Negeri menerusi akaun CIMB Cawangan Kangar.

“Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua pihak yang menghulurkan bantuan dan sumbangan kepada Perlis dan sangat mengalu-alukan lebih banyak sumbangan disalurkan demi memenuhi keperluan mangsa.

“Banjir kali ini meninggalkan kesan yang perit kepada semua. Bukan sahaja kepada mangsa, malah turut membabitkan pasukan penyelamat kerana hujan di luar jangkaan.

“Justeru, diharap semua pihak sentiasa mengambil langkah berjaga-jaga menghadapi banjir yang akan datang,” katanya kepada Sinar Harian.

SINAR HARIAN - 10/11/2010

No comments:

Post a Comment