Tuesday, November 9, 2010

Pendawaian Baru Elektrik di Kedah, Perlis

KANGAR 9 Nov. - Majlis Belia Malaysia (MBM) akan membaiki dan membuat pendawaian semula bekalan elektrik bagi rumah-rumah yang rosak akibat banjir di Kedah dan Perlis dalam masa terdekat.

Presiden MBM, Mohamed Maliki Mohamed Rapiee berkata, langkah itu diambil untuk meringankan beban mangsa bencana alam, terutama golongan miskin yang terdiri daripada petani dan buruh kampung yang sedang dihimpit kesusahan.

Katanya, MBM melakukan kerja amal itu secara percuma dengan kerjasama Kementerian Belia dan Sukan untuk membantu kumpulan sasar secara berjadual.

"Kementerian bersetuju untuk membekalkan tenaga mahir dalam sistem pendawaian elektrik untuk menyertai skuad sukarelawan MBM membaiki atau membuat pendawaian semula rumah mangsa banjir.

"Tenaga mahir yang dibekalkan kementerian itu terdiri daripada pelatih Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) yang mengikuti pengajian pendawaian elektrik," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Mengenai tenaga pakar yang akan menyertai pasukan itu pula, Mohamed Maliki memberitahu, MBM menyediakan tenaga pakar dalam bidang berkenaan, terutama yang melibatkan kontraktor dalam bidang berkaitan.

Menyentuh cara membantu mangsa banjir itu pula, beliau memberitahu, pihaknya akan memberikan bantuan berkaitan berdasarkan cadangan yang diberi oleh kerajaan negeri atau bilik gerakan banjir negeri.

"Kerajaan negeri atau bilik gerakan banjir negeri mempunyai rekod tepat berhubung rumah yang rosak dan perlu diberi bantuan untuk membaiki sistem pendawaian elektrik di rumah mangsa banjir," katanya.

UTUSAN MALAYSIA - 10/11/2010

No comments:

Post a Comment