Tuesday, November 9, 2010

NCIA Bagi Bantuan Kemanusiaan

PADANG BESAR – Dalam usaha membantu hampir 50,000 mangsa banjir di Perlis dan Kedah, pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA) menyampaikan bantuan kemanusiaan bagi meringankan beban mangsa.

Bantuan kemanusiaan berbentuk barang keperluan dan wang itu disampaikan kepada mangsa banjir di daerah yang teruk dilanda banjir.

Ketua Eksekutif NCIA, Datuk Redza Rafiq berkata, sumbangan berjumlah hampir RM90,000 itu merangkumi makanan asas seperti biskut, susu, air mineral dan minuman milo.

Menurutnya, bantuan makanan dan minuman itu dibawa khas dari ibu pejabat NCIA ke pusat pemindahan mangsa banjir di Kedah dan Perlis sejak 4 November lalu.

“Kita turut mengagihkan bantuan di lima daerah di Kedah iaitu di Kota Setar, Padang Terap, Pokok Sena, Pendang dan Kubang Pasu.

“Pihak NCIA memilih untuk menyumbangkan bekalan makanan kepada mangsa banjir ini kerana, kami percaya dalam keadaan kecemasan warga emas dan kanak-kanak tidak boleh terputus bekalan makanan yang berkhasiat serta air minuman yang bersih.

“Sehubungan itu, menjadi tanggungjawab kami memberikan bantuan segera yang termampu kepada penduduk yang menjadi mangsa banjir di Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER) ini,” katanya.

Beliau berkata, bagi memastikan bantuan dapat diberi secepat mungkin, NCIA sudah menyalurkannya melalui agensi yang terlibat dalam operasi banjir di setiap negeri.

“Bantuan kemanusiaan di negeri ini diserahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Perlis untuk disalurkan ke kawasan yang sudah dikenal pasti sebagai kawasan yang paling teruk dilanda banjir.

Manakala di Kedah, NCIA menyerahkan bantuan itu kepada Pengerusi Mada, Datuk Seri Mahadzir Khalid dan disalurkan melalui jentera Mada,” katanya.

SINAR HARIAN - 10/11/2010

No comments:

Post a Comment