Wednesday, August 5, 2009

Bekalan Gula Pulih Sebelum Ramadan

KANGAR 5 Ogos - Kerajaan memberi jaminan bekalan gula di seluruh Perlis yang kini ditahap kritikal akan kembali normal sebelum Ramadan nanti.

Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan Masyarakat, Hal Ehwal Wanita, Hal Ehwal Pengguna, Badan Bukan Kerajaan dan Tugas-Tugas Khas negeri, Mansor Jusoh berkata, jaminan itu diberikan oleh para pemborong dan pengedar bahan keperluan itu.

Selain pemborong dan pengedar katanya, jaminan bekalan turut disahkan akan kembali stabil oleh Kilang Gula Felda Perlis Sdn. Bhd. (Kilang Gula Felda Perlis).

''Saya telah mengadakan pertemuan dengan para pemborong, pengedar dan pembekal utama (pengilang) gula. Pemborong telah mengambil 60 tan (6,000 kilogram) gula untuk keperluan pasaran tempatan.

''Jumlah itu akan diedarkan berperingkat-peringkat kepada para peruncit. Mereka memberi jaminan bekalan gula di kedai runcit pulih sepenuhnya sebelum puasa (Ramadan dijangka bermula 22 Ogos) nanti,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Mansor berkata demikian ketika mengulas masalah bekalan gula di negeri ini yang telah mencapai tahap tiada bekalan di pasaran sejak tiga minggu lalu.

Ditanya mengapa masalah berlaku, Mansor berkata, ia disebabkan pemborong tidak mendapat bekalan yang cukup dari kilang gula di Seberang Prai, Pulau Pinang dan dari kilang gula di Padang Terap, Kedah.

''Ekoran bekalan dari kilang di Kedah dan Pulau Pinang tidak mencukupi, ia menyebabkan bekalan gula kepada pengguna di negeri ini kehabisan.

''Sebenarnya, Kilang Gula Felda Perlis mampu menyediakan bekalan secukupnya kepada pengguna di negeri ini tanpa perlu mendapatkan bekalan dari kilang di Kedah dan Pulau Pinang.

''Namun begitu, Kilang Gula Felda Perlis tidak boleh mengeluarkan bekalan bagi seluruh Perlis kerana terikat dengan kontrak bekalan yang turut melibatkan pengilang di Padang Terap dan Seberang Prai," jelasnya.

Malaysia mempunyai empat kilang gula iaitu di Shah Alam (Selangor), Seberang Prai (Pulau Pinang), Padang Terap (Kedah) dan Chuping (Perlis).

Malaysia juga mempunyai satu ladang tebu gula seluas 4,800 hektar di Chuping, Perlis.


UTUSAN MALAYSIA

No comments:

Post a Comment