Thursday, August 13, 2009

YTSP Rancangan Bantu Masyarakat Memerlukan

KANGAR - Yayasan Tuanku Syed Putra (YTSP) akan menganjurkan pelbagai program sehingga penghujung tahun ini melibatkan rakyat negeri ini melalui program yang telah dirangka lebih awal.

Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail bertitah, antara program tersebut ialah bengkel selama dua hari untuk membantu pelajar yang adakan menduduki Penilaian Menengah Rendah (PMR) dari 29 hingga 30 September ini.

Menurut baginda, ia disusuli dengan bengkel untuk pelajar Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dari 28 hingga 29 Oktober ini dan program tersebut akan diadakan sepanjang hari.

“Pihak YTSP juga akan meneruskan program tahunannya seperti ‘tuition on air’ apabila mendapat penaja khas serta program Titian Kasih bersama Tuanku Raja Muda Perlis di beberapa buah sekolah di negeri ini.

“Selain itu, terdapat juga bengkel pelajar terbaik di setiap sekolah atau 'Best student of the year' sepertimana yang diperkenalkan pada tahun lalu,” titah baginda merangkap Pengerusi YTSP.

Baginda bertitah demikian selepas berkenan berangkat menerima taklimat perancangan aktiviti YTSP bagi suku keempat dan terakhir bagi tahun ini di Istana Arau, di sini.

Titah baginda, selain memberi fokus kepada aspek pendidikan akademik dan membantu membina modal insan yang mendapat kerjasama dan komitmen penuh Jabatan Pelajaran negeri serta sekolah-sekolah di seluruh negeri ini, YTSP juga akan meneruskan aktiviti membantu golongan memerlukan.

"Ini termasuklah bantuan membiayai kos pembedahan katarak mata dan sebelum penghujung tahun ini juga YTSP bercadang untuk menyumbangkan beberapa penapis air (‘water filter’) kepada beberapa rumah dan badan amal di negeri ini.

Di samping itu, titah baginda, sumbangan berupa beras bersempena Ramadan juga turut akan disampaikan kepada penerima yang sudah disenaraikan.

YTSP juga akan meneruskan dari masa ke semasa program khidmat komuniti rakyatnya dengan kerjasama Rejimen 504 Askar Wataniah untuk terus memberi pendidikan serta tunjuk ajar kepada masyarakat umum terutama di kawasan luar bandar.

Program itu adalah bagi memberi didikan kepada masyarakat agar membuat persiapan awal menghadapi sebarang bencana alam yang tidak diduga termasuklah banjir, kebakaran, ribut dan tanah jerlus, titah baginda.

YTSP bercadang untuk menganjurkan Majlis Jamuan Teh Amal bagi mengutip sumbangan bersempena Festival Busana Muslim 2009 di ibu negara pada 24 November ini.

Pihak yayasan juga sedang mempertimbangkan untuk menganjurkan satu pameran seni lukis ‘1001 Malaysian Artists’ juga di ibu negara dan pada masa ini ia masih di tahap perbincangan.


SINAR

No comments:

Post a Comment