Sunday, July 12, 2009

Ladang HARUMANIS di Sawah

PADANG BESAR 12 Julai – Kerajaan akan membantu para petani mewujudkan ladang mempelam harumanis di sawah secara berperingkat-peringkat untuk menambah pendapatan kumpulan sasar.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Koperasi Perlis, Sabry Ahmad memberitahu, tumpuan utama adalah di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Titi Tinggi di sini.

Mulai tahun ini, katanya, kerajaan menggalakkan petani di Titi Tinggi menanam harumanis di kawasan sawah bagi mendapatkan hasil pertanian jangka panjang.

“Para petani di Titi Tinggi bermasalah dengan sistem perairan sehingga bekalan air ke sawah terlalu sukar diperoleh kerana faktor tanah tinggi.

“Kerajaan mencadangkan kepada petani terlibat supaya menanam harumanis di atas batas sawah. Mereka cuma perlu membesarkan saiz batas tersebut,’ katanya ketika ditemui di sini.

Sabry memberitahu, cadangan berkenaan dibuat setelah kerajaan sedia maklum sawah di kawasan Titi Tinggi sukar untuk diusahakan tanaman padi sekali atau dua kali setahun sebagaimana kawasan lain kerana berdepan masalah bekalan air.

Berpandukan keadaan semasa, katanya, tanaman itu wajar ditumpukan ke Titi Tinggi kerana rekod semasa menunjukkan purata setiap pokok harumanis yang dijaga dengan baik boleh menyumbang hasil jualan RM1,000 setahun.

“Saya telah bertemu dengan sebahagian petani di Titi Tinggi dan mencadangkan peringkat awal mereka menanam 10 pokok harumanis sebagai projek percubaan.

“Salah satu pertemuan tersebut telah diadakan dengan petani serta Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) di sini baru-baru ini,” katanya.

Sehubungan itu, Sabry meminta petani yang berminat menanam pokok tersebut di sawah supaya membuat pendaftaran berkelompok untuk memudahkan tindakan lanjut terutama oleh Jabatan Pertanian.

Menurutnya, kini harumanis dijual RM8 sekilogram bagi gred A (450-650 gram sebiji), RM7 bagi gred B (350-450 gram) dan RM6 bagi gred C (bawah 350 gram).

Kata beliau, harga itu adalah berdasarkan kadar jualan harumanis di Pusat Pertanian Bukit Bintang, Kangar milik Jabatan Pertanian Perlis.

“Harga berkenaan adalah mengikut jualan Jabatan Pertanian. Sebenarnya harumanis di luar pusat pertanian itu dijual dengan harga yang lebih tinggi iaitu sehingga RM12 sekilogram,” jelasnya.

UTUSAN MALAYSIA - 13 Julai 2009

No comments:

Post a Comment